Hjem»Alle tjenester»Helse og velferd»Hjelpemidler

Hjelpemidler - utfyllende opplysninger om bistand, oppfølging og utleveringsansvarlige

Kommunen sørger for utlån (både kortvarig og varige behov), i tillegg til informasjon og bistand. Disse tjenestene er gratis. Se utfyllende opplysninger nedenfor om åpningstider og kontaktpersoner

Utlån av krykker

Krykker kan lånes på Servicekontoret til et depositum ( hvis krykkene leveres tilbake innen 3 mnd) på kr. 400,-. Kontakt Servicekontoret på tlf. 69 86 20 00 eller kom innom mandag - fredag kl. 08.00 - 15.00.
 

Hjelpemidler, korttidslager

Henvendelser gjøres til Kortidslageret for hjelpemidler på Grinitun sykehjem på telefon 941 40 685. Telefonen er bemannet mandag, onsdag og fredag  kl. 10:00 -12:00.
Åpningstidene på telefon er for tiden litt begrenset på grunn av personellutfordringer.
Henting og utkjøring av hjelpemidler skjer i hovedsak på onsdager og fredager. Hjelpemidler skal være rengjort før tilbakelevering. Husk å merke hjelpemiddelet med brukers navn.

 

Ved varige behov for hjelpemidler (over 2 år)

Skriftlig søknad sendes NAV Hjelpemiddelsentral. Det er en rekke ulike skjemaer for søknader, avhengig av behov for hjelpemidler og tilrettelegging. Se mer om dette på hjemmesidene til NAV.  Både bruker, pårørende og fagpersonell kan søke om tekniske hjelpemidler v/varig behov. Søknaden må begrunnes og inneholde tilstrekkelig informasjon for å bli behandlet. For noen hjelpemidler kreves det spesielle vedlegg. Bistand fra Fysioterapiavdelingen kan gis. Kontakt oss via Servicekontoret, tlf.69 86 20 00 Beboere med langtidsplass på institusjon har kun krav på varig utlån av forflytningshjelpemidler og hjelpemidler som krever individuell tilpassing, eks. rullestol og rullator.

Syns- hørselkontakt

Hørselskontakter:
Kommunen har 2 personer som kan kontaktes for hørselshjelpemidler på telefon 415 33 250 eller 415 33 254
(Mari Rygge og Inger Tjerbo)
Hørselskontaktene avtaler vurderingsbesøk og kan bestille nødvendig utstyr.
Det søkes hjelpemidler via NAV-hjelpemidler og hørselskontaktene kan være behjelpelige med å fylle ut søknad sammen med søker. 
Høreapparat formidles ved lege og søker må bestille legetime for dette. Det er ingen egenandel ved utlån fra NAV
Hjelpemiddeltekniker i kommunen installerer hjelpemidlene, han har god kontakt med hørsel -og synskontaktene.

Synskontakt for Spydeberg og Hobøl kommune er Gina Solveig Ruud og hun kan treffes på telefon 907 67 410.


Reparasjoner og service

Kontakt kommunen Korttidslager for hjelpemidler på telefon 941 40 685 onsdag kl. 08: 00 -11:30 eller fredag kl. 09:00-15:00.
Ved akutt reparasjonsbehov når hjelpemiddelet er brutt sammen og du ikke kan vente på kommunens hjelpemiddelteknikker, ta kontakt med NAV Hjelpemiddelsentral Østfold på telefon 69 01 04 03. Utenom arbeidstid, helger og høytidsdager er telefon 971 74 025.

Trygghetsalarm

Ved feil på alarmer kontakt Hjemmebasert omsorg. Trenger du trygghetsalarm, send inn en søknad til Tildelingsenheten.

Tips en venn Skriv ut